Sinterklaas & je gevoelige kind – Hoe ga je er mee om – Leony Vandebelt

Sinterklaas & je gevoelige kind – Hoe ga je er mee om

Sinterklaas & andere spannende gebeurtenissen

Van een aantal ouders kreeg ik de vraag hoe om te gaan met het Sinterklaas verhaal. Sommige ouders voelen zich niet goed bij liegen tegen hun kinderen, anderen vinden het zelf te leuk, willen het niet ‘verpesten’ voor de rest van de kinderen of ervaren druk van andere familieleden.

Om tegemoet te komen aan de vragen heb ik een paar perspectieven en opties om te kunnen overwegen als je nog niet helemaal weet hoe je met het Sinterklaas verhaal om wilt gaan.

Rechtvaardigheid en integriteit

Gevoelige, hoogsensitieve en nieuwetijdskinderen hebben een heel sterk innerlijk kompas. Een heel sterk gevoel voor rechtvaardigheid en integriteit. Het is heel lastig om te liegen tegen een kind dat altijd alles doorheeft en het maakt ook veel meer impact op deze kinderen.

In het algemeen zou ik het niet aanraden om te liegen tegen kinderen, maar je kunt de waarheid wel op verschillende manieren brengen of versimpelen zonder oneerlijk te zijn. Voor jonge kinderen zijn de volledige antwoorden soms nog te ingewikkeld en kunnen ze zich er door onveilig gaan voelen.

Voorbeeld: 4-jarig kind: “Mama, wanneer ga jij dood?”
Antwoord 1: “Ik kan morgen onder een trein komen.”
Antwoord 2: “Ik denk dat dat nog heel, heel lang duurt.”

Allebei eerlijke antwoorden – er vanuit gaande dat de mama in het voorbeeld ‘gewoon gezond’ is – maar een groot verschil in de beleving van een jong kind.

‘Spannend’, voor gevoelige kinderen is soms meer spannend dan leuk is.

Misschien ben je bekend met het concept comfort-zone: activiteiten, mensen, plaatsen waar je comfortabel mee bent. Voelt veilig, vertrouwd, je hebt controle over je omgeving en er is weinig nieuws.

Als je buiten je comfort-zone gaat kom je in de ‘learning-zone’ (de leer-zone). In de learning-zone ervaar je nieuwe of andere dingen die spannend zijn, maar niet ongezond spannend. School valt hier voor veel kinderen bijvoorbeeld onder.

De ‘panic-zone’ (paniek-zone) komt daarna. In de panic-zone wordt de spanning zo hoog dat het niet meer gezond is, je je niet meer veilig voelt en overgaat op overleven (vechten, vluchten of bevriezen).

Als algemeen uitgangspunt bij kinderen van elke leeftijd is het fijn om een balans te hebben tussen genoeg rusten en integreren in de comfort-zone en genoeg uitdaging en nieuwe ervaringen in de learning-zone. Af en toe wat frustratie, leren omgaan met dingen die niet gaan zoals je wilt, vallen en opstaan, iets doen wat spannend is, zijn gezonde dingen uit de learning-zone waar we wel kunnen ondersteunen (“Ik ben er”) en coachen (“Misschien kun je dit proberen”) maar het niet voor ons kind op hoeven te lossen.

De panic-zone is het moment om als ouder in te grijpen en je jonge kind uit de situatie te halen. Je kind leert namelijk niks in de panic-zone en voelt zich onveilig. Als de spanning, frustratie of de angst zo groot wordt dat je kind overstuur is kun je het beste even samen een rustig en veilig plekje zoeken. Of dat nou met Sinterklaas is, met vuurwerk, of welke andere situatie dan ook.

Comfort-Zone & Kinderen

Grapjes of toch niet…

Jonge kinderen nemen dingen heel letterlijk aan en geloven je blind als je iets zegt. Uitspraken kunnen relativeren en in context zien zijn vaardigheden die voor volwassenen vaak heel logisch zijn, maar die jonge kinderen nog niet beheersen. De verhaaltjes over ‘de pieten die alles zien’ en ‘mee in de zak naar Spanje’ kunnen voor jonge kinderen dus ontzettend eng en onveilig voelen. Mochten goedbedoelende familie-leden of andere mensen in de omgeving van je kind daar grapjes over maken, zou je dat even kunnen uitleggen aan je kind. Ook als je het idee hebt dat je kind dat zelf wel snapt, omdat zulke opmerkingen toch ergens aan kunnen komen.

Is Sinterklaas alleen leuk als je er in geloofd?

Voor sommige ouders is het argument om mee te doen in het traditionele Sinterklaas verhaal, dat het zo leuk is voor de kinderen. Jonge kinderen, kinderen die nog de leeftijd hebben om te geloven in Sinterklaas hebben een hele rijke fantasie wereld. Ook als je ze zou vertellen dat Sinterklaas niet echt is, blijft het een heel magisch iets, blijft het spannend en blijft het voor een stukje wel echt. Bovendien is cadeautjes krijgen op die leeftijd altijd leuk en spannend, welk verhaal er ook bij hoort.

Allicht is het voor sommige volwassenen leuker als kinderen er blind in geloven. En dat kan ook zeker iets heel schattigs hebben. Voor mij ziet dat er een beetje uit als ergens van ‘genieten’ ten koste van een kind. Net zoals grapjes maken over een kind, niet leuk is voor het kind zelf. Sinterklaas kan een ontzettend leuk en gezellig feest zijn, om samen van te genieten, ook als je kind er niet volledig in geloofd.

Sinterklaas heeft echt bestaan

Als ronduit liegen over Sinterklaas niet goed voelt en: ‘het is allemaal niet echt’ ook niet, kun je uitleggen dat Sinterklaas echt bestaan heeft. Dat hij heel lief was voor kinderen en dat we daarom nog steeds zijn verjaardag vieren en mensen allemaal verkleed gaan als Sinterklaas en Piet. Op die manier is het én echt, want hij heeft echt bestaan, én niet echt, want deze Sinterklaas is verkleed. En eerlijk.

Voor jonge kinderen blijft het toch een beetje echt, ook al weten ze dat die Sinterklaas een verkleedde meneer is. Iets begrijpen, ook in versimpelde vorm, geeft kinderen meer gevoel van controle over hun leven en voorspelbaarheid. Voor veel kinderen en vooral gevoelige kinderen maakt dat heel veel situaties een stuk prettiger en minder spannend.

Laat het in het midden

Je zou er ook voor kunnen kiezen om er niks over te zeggen en het in midden te laten tot je kind er zelf naar vraagt. Op die manier kun je eerlijk zijn naar je kind en toch de Sinterklaas-mythe een beetje laten bestaan.

Waar jij persoonlijk ook voor kiest, ik hoop dat je samen met je kind(eren) een hele leuke en gezellige Sinterklaastijd hebt.

DELEN IS LIEF!

Leony Vandebelt

Leony is een internationale coach, teacher en auteur op het gebied van intuïtief opvoeden. Ze werkt met sensitieve ouders en ouders van sensitieve kinderen die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en effectieve tools om kinderen bewust en positief op te voeden.